با شیوع کرونا و مشکلات عدیده ای که امسال در نظام آموزشی شاهد آن بودیم ولی از منظری دیگر نظام آموزشی امسال شاهد تحولی بزرگ در طول تاریخ خود بود . تحولی که توانایی ها و خلاقیت های معلمان را آشکار نمود .
کرونا به جامعه ثابت نمود که معلمان علی رغم تصورات منفی که نسبت به آنان در جامعه از طرف برخی از افراد وجود دارد ، قشری بسیار دلسوز و خلاق هستند که می توانند در سخت ترین شرایط و با کمترین امکانات وظیفه ی خود را به خوبی و چه بسا بهتر از قبل انجام دهند .
در میان این قشر ، نقش و جایگاه آموزگاران ابتدایی و به خصوص آموزگار کلاس اول برجسته تر است . کلاس اول حکم سنگ بنای آموزش و یادگیری دارد و اگر این سنگ بنا کج نهاده شود دیوار آموزش تا ثریا کج خواهد رفت .
کرونا به جامعه ثابت کرد که پیشرفته ترین فناوری ها هم نمی تواند جایگزین حضور گرم معلم در کلاس شود. که اساسا انسان به صرف انسان بودنش منحصر به فرد است.
خوشبختانه عملکرد و شواهد آموزگاران کلاس اول نشان می دهد که این آموزگاران به خوبی از عهده ی ایفای نقش بنیانی خود برآمده اند و با وجود زیر ساخت های ابتدایی و ناقص اجازه نداده اند خللی در امر آموزش ایجاد شود .
در این میان اما نمی توان نقش مادران را نادیده گرفت که علیرغم ناآگاهی به روشهای تدریس، به دلیل دلسوزی و احساس مسئولیتشان، به یاری معلمان شتافتند که اگر تلاش و پشتکار آنها نبود حقیقتا از دست معلمان و امکانات ناقص فضای مجازی کاری ساخته نبود.
علیرغم تبعیض ها و بی عدالتی ها و تصورات اشتباهی که در مورد توانایی های زنان وجود دارد، آنها ثابت کردند که قابلیت ها و شایستگی های بی نظیری در مدیریت بحران ها دارند و فقط آنها هستند که می توانند از عهده ی این مسئولیت خطیر برآیند .
شاید کرونا با تمام نحسی اش ، زمینه را برای تحول فکری و تغییر زاویه دید افراد نسبت به جایگاه معلم و نقش زن عوض کند و در آینده بیشتر به نقش معلمان و زنان اهمیت دهیم .
بهنام محمدی ،معاون آموزشی دبستان مهدیه کازرون
۱۶/۹/۹۹